Östersund.

Vi stannade och åt lunch på en rastplats på vägen mot vårt mål i måndags. Det blåste och var rätt kallt så vi började fundera på om det verkligen var rätt beslut att åka från soliga och varma Sundsvall. Som tur är så har vi haft bra väder hittills i alla fall. Idag var det över 20c varmt och strålande sol så vi hoppas på lika fint väder imorgon också.

Första dagen på Jamtli. Det var en aning kyligt men då orkar man lite mer också så vi var där hela dagen och kikade runt i vackra gamla hus, tittade på hästar och försökte mata hönsen med gräs.

Ludvig tyckte att det var kul med alla djur, getterna var spännande för honom. Han var nog lite spännande med för de blev väldigt busiga skuttade rund som kalvar på grönbete. Ludvig gick modigt fram till en större get och klappade den men den kände sig nog lite störd så den bufflade till honom lite, inte alls hårt men Ludvig backade in i en buske brännässlor och mellan krokodildårarna lyckades han hulka fram "dumma bä-bä". Det var däremot snabbt glömt och någon minut senare ville han klappa mer.

Vi stannade till en stund för att mata kaninerna och åt lite lunch själva också. Kaninerna var favoriterna, jag hoppas på att kunna ha ett stort hus med kaniner på gården nångång i framtiden.

Efter lunchen gick vi in och kikade runt i museet medan Ludvig tog en tupplur, vi läste lite om upphittade föremål från gamla gravar och storsjöodjuret. När han vaknat så gick vi ut igen och provade lyckan på lyckohjulet, bollkastning och fiskedammen. Vi handlade lite karameller i handelsboden och Ludvig åkte 2 turer med karusellen, sen sprang tiden iväg och plötsligt var klockan 17 och det var dags för att åka hem till (min)farmor för att äta pannkakor till middag.

Idag var vi också en sväng på Jamtli, då man får gå 2 dagar på samma biljett. Då det var varmare idag och vi redan gjort det mesta så blev det en halvdag. Imorgon åker vi till Frösö Zoo för att kolla på tigrar och pyttesmå hästar!

Nu ska vi bada och besöka parker.

Nu är det äntligen semester!
På måndag drar vi till Östersund, väderleken lutar dock mot typisk svensk sommar, sol bakom moln med skurar. Vi får hålla tummarna för att temperaturen åtminstone håller sig runt 20c så att det ändå kan vara okej att gå omkring ute som vi tänkt.

Idag är det lika kvavt och fuktigt som i tropikerna. Det är runt 25c och regnet ligger i luften, men än har det inte regnat något här. Vi omringas av hotfulla moln och väderapparna i telefonen lovar regn. Vi kom just in efter att ha varit ute och busat sedan mormor, morfar och poppan var här. Ludvig börjar utmana mig en hel del nu, han får ibland korta utbrott då han skriker, slåss och slänger sig på marken. Jag vet inte riktigt hur jag ska agera men jag försöker ha tålamod och visa att det inte är okej att slåss iallafall.

Det funkar bra att se ledsen ut har jag märkt, då blir han genast tyst och kommer fram och vill ha en puss. Fina killen, han växer så mycket för varje dag som går.

Sedärja, nu kommer regnet som utlovat också.

Snart semester.

Bara 2 dagar kvar på jobbet nu, sen är det semester som gäller. Vi kommer att börja vår semester med en tur till Östersund, egentligen ingen hemskt märkvärdig stad men jag trivs bra där uppe. Där ska vi gå på Jamtli och zoo, någon loppis hade jag nog tänkt hinna med också.

Vart vi åker efter det är inte helt spikat men vi är sugna på en tur söderut, till Dalarna kanske.

Nu tänkte jag bänka mig framför Jamie Oliver en halvtimme tills karln kommer hem från jobbet.

Sommarkök.

Sådärja!
Jag har svårt för gardiner i köket, tycker att det mesta blir för stort. Kom på att jag skulle testa vimplar, tänkte först köpa färdiga på Åhlens men då det kliade i pysselfingrarna så ville jag prova på att göra dem själv. Det gick riktigt bra faktiskt så jag ska ta och göra en till Ludvigs rum i lite klarare färger också.

Mattan är förresten relativt nyfyndad, ett riktigt kap som passar perfekt i vårt avlånga kök med både färgerna och sina maffiga 4 meter. Nya sittdynor blev det från Åhlens rea igår också, de är tänkta att vara på balkongen men än så länge ligger de i köket.

Fina färger.

Det var ett tag sedan symaskinen användes till något annat än att sy in jeans nu men igårkväll påbörjade jag något nytt till köksfönstret. Vad det blir kanske ni kan ana och det bör komma bilder på resultatet ikväll.

Frukostmänniska på helgerna.

Normalt sett är jag inget fan av frukost men på helgerna dricker jag gärna te och äter någon macka. Ibland något så enkelt som skogaholmslimpa med smör och andra dagar slår jag på stort med stekt ägg och sparris med både juice och kaffe till.

Pappas kille.

Idag är Ludvig allt utom mammas pojke, inte vill han sova heller. Han kämpar fortfarande mot tröttheten. Vi ska en sväng ut till Birsta och fixa lite saker, det lutar åt att jag får sätta Ludd och pappa någonstans där det finns mat och sen springa mellan butiker själv. Det viktigaste blir att fixa mina glasögon som trycker bakom öronen och sen att gå förbi Panduro och köpa tyg och snedslå.

Jag vet inte om jag har otur eller om jag är klantig.

Vilken dag.
Det blev ändringar i schemat så jag skulle åka och hämta Ludvig på dagis. Jag slutade 17.00 och bussen hemåt går 17.15, lite småstressad men ändå i god tid sätter jag mig på bussen och inväntar att den ska åka. Kollar på klockan ett antal gånger och ser fram emot att hämta Ludvig och komma hem. Vågar inte använda mobilen så mycket då jag har väldigt dåligt med batteri. Äntligen börjar bussen åka...åt fel håll? Springer fram och frågar vilken buss jag är på. Självklart har jag lyckas kliva på fel buss!

Missar såklart min buss och får lite smått panik då jag vet att nästa buss åker samtidigt som dagis stänger. Ringer dagis och får inget svar. Jäklar vad dåligt samvete jag fick, gick till Camillas man som jobbar i stan som ringde henne för att kolla om hon hämtat grabbarna än. Det hade hon och när hon åkte vad Ludvig ensam kvar. Stressar tillbaka till bussnavet och kliver på rätt buss när den kommer. Går fram en extra gång till busschauffören och dubbelkollar så att det verkligen är rätt buss jag satt mig på den här gången. Jodå.

Får tillslut tag på dagis som skrattar och säger att det inte är några problem. Puh.

Tillsut har jag hämtat Ludvig och kan skynda mig tillbaka upp mot bussen, Efter någon minut kommer bussen, jag gör mig redo med busskortet och tar ett steg fram. Förväntar mig att bussen ska sakta in men den dundrar bara förbi, varken fullsatt eller tom. Ludvig tar allt personligt nuförtiden och blir förtvivlad över att bussen som vi skulle åka, bara for förbi.

Där går droppen
och en arg Emma hittar ett nummer till kundservice i turlistan, gör ett försök att ringa även om jag förväntar mig att de ska ha stängt eller att telefonen ska dö innan jag kommit fram. Otroligt nog kommer jag fram, förklarar lite snabbt att jag haft en dålig dag och att det här blev droppen, kvinnan är trevlig och förstår. Hon ska föra det vidare så att man kan kontakta busschauffören och få en förklaring till varför han åkte förbi och att hon ska kontakta chauffören på nästa buss och förklara att jag inte ska behöva betala för den resan om övergångstiden är slut.

30 min senare kommer en ny buss och Ludvig blir glad igen. Väl utanför porten så inser jag att nyckeln måste ligga kvar i vagen som är i bilen på karlns jobb. Rotar igenom väskan en extra gång och konstaterar att vi inte kommer att komma in ikväll. Går mot svärföräldrarna och möter då svärfar som lånar ut sin fina Toyota till mig så att jag kan åka och hämta nycklarna medan de stoppar i Ludd lite middag.

Efter många om och men kom vi tillslut hem, ganska precis 2 timmar senare än beräknat.

Nu börjar äntligen min helg och oj vad jag har längtat efter den!

Delar av Ludvigs rum.

Det har varit mycket bilder på målade möbler på senaste, det blir så när man är full av idéer och inspiration som vill komma ut. Tänkte visa lite bilder på Ludvigs rum men det är så svårt att ta bilder i ett rätt litet rum, ska leta fram vidvinkeln någon dag och ta lite mer övergripande bilder.

Jag gillar färg och försöker ha mycket av det i Ludvigs rum, på senaste har det blivit mycket rött och grönt.

Förresten så har Ludvig blödit näsblod flera gånger nu de senaste dagarna, oroliga mamman vill åka och kolla det men jag verkar bara få som svar att det är något som händer och att han kan ha ytliga blodkärl. Jag ska däremot ringa BVC imorgon och kräva en tid, tänker inte släppa oron förrän de kollat på honom.

Stol no.1

Här är en av våra nya stolar. De andra ska också piggas upp lite och de får ni se först när alla är färdiga. Jag är väldigt nöjd med färgen som jag tillslut valde, tog sin lilla tid att välja mellan 20 olika varianter av ljusblått men det känns som om jag gjorde ett bra val.

Det har varit mycket jobb på senaste eftersom jag jobbat helg, kommer att ha varit ledig 1 av 11 dagar när jag tillslut får helg. Det har varit lite trist att jobba när Ludvig och karln har kunnat bada och njuta av finvädret men det har gått bra på jobbet och på fredag börjar min helg så jag får 3 dagar ledigt. Hoppas på finväder då med.

Nya skor.

Skor till hela familjen: 338:-
Din Sko har bra rea nu, passade oss perfekt då grabbarna behövde nya skor och jag kunde få ett par på köpet.

Dagens fynd.

Här är några av de fynd jag gjorde under dagens loppisrunda. Jag hade riktigt flyt idag kände jag, hittade flera saker som jag letat efter länge nu.

Byrån är jättefin som den är faktiskt men den har några skavanker och repor så den ska målas och stå i Ludvigs rum. Tänkte ha lite kläder i den, den är ju inte jättestor men vi har ändå en hel klädkammare till Ludvigs rum som vi har alla kläder i så sockar och lite dagiskläder hamnar nog i byrån så att karln lättare vet vad som kan bäras på dagis och inte.

Jordglob av äldre modell. Gul bricka till frukosten i soffan eller på balkongen. Polaroidkamera, har redan en men den var i så fint skick så jag kunde inte låta bli! Gul/vit-randigt tyg, ev till att klä om en stol. Fina tallrikar/skålar som jag minns att jag sett i någon inredningstidning nyligt och föll för. Sen det gula trädet förstås, det står nu i sovrummet och håller i ett par rosa hörlurar och lite smycken.

Jag skriver förresten på en ny dator nu. En liten Netbook från Asus som heter Seashell, den är riktigt söt faktiskt, och väldans praktisk!

Jobbkväll

Ikväll jobbar jag, sitter faktiskt ensam här, det är trist när de lägger upp schemat på sånt sätt att man blir ensam kvar.

Jag hade däremot nått över dagsmålet redan innan första rasten så jag kan ta det lugnt och guida tanterna genom deras gamla nokia-mobiler när det ändå knappt ringer.

Imorgon har jag fripass eftersom det är jobb som gäller i helgen. Ludvig ska vara på dagis ändå så att jag kan passa på att flänga runt mellan färghandlar och loppisar.