Kvällens middag.


Vad gör man med 500g köttfärs om man har ledsnat på spaghetti och köttfärssås och inte har potatis till att göra köttbullar, potatis
och brunsås?

Man improviserar.

Biffar går alltid hem här hemma, grädde och bacon likaså. Fick bli baconlindade biffar.

Det gick snabbt att göra och eftersom jag hade tvätten att hålla koll på så fick de tillagas i ugnen. Blir ni sugna på att prova så skriver jag upp receptet här:

1 paket bacon.

500g köttfärs.
1 hackad gul lök.
1 ägg.
ca 2 msk potatismjöl.
Någon matsked grädde.


Salt & peppar.
2-3 teskedar torkade örter ex. basilika och dragon.

Två matskedar senap, jag hade bara Slotts hemma så jag tog lite mer än vad jag skulle göra om jag t.ex. hade haft Dijonsenap.

Blanda allt, forma ganska stora biffar och linda en baconskiva runt kanten på biffen. Jag hade 10 baconskivor och fick till precis 10 biffar.

In i ugnen, 225c i 30 min. Efter ca 10 min i ugnen kom jag på att jag kunde underlätta lite genom att bara hälla på grädde och lite soya så fick det puttra på med köttet i 20 min. Sen kan det hända att jag la på en liten ostbit som vi hade över från lördagens pizzabak på varje biff mot slutet.

Det blev riktigt gott, vi hade massa rotfrukter som måste användas så vi tog det men jag skulle säga att biffarna passar till allt från bulgur till pasta och ris.

Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0